Er der håb for en dansk Instruktør i Hollywood?

Det er en af myterne om dansk film, at danske instruktører klarer sig formidabelt i udlandet. Det er en sandhed med temmelig store modifikationer. Susanne Bier har klaret det fornemt og vundet store priser for den ret effektive miniserie NATPORTIEREN - og Nicolas Winding Refn lavede en flot film og fik en medium succes med DRIVE.
Til gengæld er Bier internationalt ikke lykkedes med så meget andet - den amerikanske THINGS WE LOST IN THE FIRE var et flop - og SERENA med stjernerne Jennifer Lawrence og Bradley Cooper en kommerciel katastrofe.
Og hvis DRIVE lykkedes, så vendte publikum decideret ryggen til Winding Refns ujævne ONLY GOD FORGIVES, VALHALLA RISING og THE NEON DEMON.

Bille August har aldrig lavet en vellykket international film. Niels Arden Oplev og Asger Leth har fået lov at lege med halvstore budgetter - og har fejlet med dårlige film. Lars von Trier er aldrig kommet ud over de rene arthouse film, der berømmes af anmelderne, men ikke bliver set af mange.
Et frisk eksempel er Christian Torpe (manuskriptforfatter til STILLE HJERTE og TV-serien RITA), som har fået lov at lege med en TV-serie over Stephen Kings THE MIST - kritikken har været nådeløs.
Og således er status i sommeren 2017, at hvor de fire andre nordiske lande - Sverige, Norge, Finland og selv lille Island - har haft instruktører, der har leveret stort sælgende biografhits, så har Danmark ALDRIG haft en instruktør, som på den internationale scene har leveret varen til publikums udelte tilfredshed. Senest er der f.eks. to norske instruktører bag PIRATES OF THE CARIBBEAN:SALAZARS HÆVN - med et verdenssalg alene i biograferne på over 5 milliarder kroner.

Spørgsmålet er, om der i dette efterår er en lysning i sigte ? Allerede i august får vi lejlighed til at se DARK TOWER, bygget på dele af Stephen Kings bogserie DET SORTE TÅRN. Instrueret af Nikolaj Arcel - og med ligeså danske Anders Thomas Jensen som medforfatter. Bogserien er kompleks og det bliver spændende at se, om det er lykkedes at komponere noget, publikum finder interessant. Allerede i september kan vi se en genindspilning af FLATLINERS - af ligeså danske Niels Arden Oplev, der allerede har én Hollywood-fiasko under vesten.
FLATLINERS handler om unge læger, der eksperimenterer med at krydse den usynlige linje mellem at være levende og være død. Yderligere en genindspilning med dansk instruktør er på vej - PAPILLON. Det er Michael Noer, der står bag den. Her er billedet mere mudret, idet selskabet bag den er i myndighedernes søgelys for at bruge Hollywood til at hvidvaske gangsterpenge fra Malaysia. PAPILLON har foreløbig ingen release-dato.

Bliver efteråret 2017 endelig tidspunktet, hvor dansk film oplever en ægte international succes med en TALEFILM
(danske stumfilm klarede sig nemlig rigtig godt) - efter næsten 100 års tilløb ?

Du kan se traileren til den kommende DARK TOWER her.

BIOnu - Et landsdækkende samarbejde mellem uafhængige biografer.