Du har garanteret hørt om dem. Filmene der er lavet for næsten ingen penge - og giver et enormt afkast. Det er ikke længere usædvanligt, at en stor Hollywood-film koster langt over én milliard danske kroner at lave. Det er prisen for stjernerne, effekterne, de storslåede billeder og den imponerende lyd. Og så er der i den anden ende filmene, der er lavet for en bøjet 25 øre - og som alligevel rammer rent. Den rigtige film under de rigtige omstændigheder på det rigtige tidspunkt. Gyserne er dem, der leverer sikrest i den kategori. De behøver ingen stjerner. Det er alene en god historie og tilstrækkelig mange chokeffekter, der sælger varen.

Eksempler: den første BLAIR WITCH - og den første PARANORMAL ACTIVITY. Begge lavet for næsten ingen penge - under 100.000 dollars. Den originale MOTORSAVSMASSAKREN kostede 300.000 dollars at lave. Ingen ved præcis, hvor meget den har spillet hjem, fordi Mafiaen har været involveret i distributionen, men mere end et par hundrede millioner dollars er der tale om - og endnu mere på DVD-markedet. Den første SAW blev lavet for 1,2 millioner dollars - og omsatte i biograferne for over 100 mill. USD - og det dobbelte på DVD.
De første film i serierne MASKERNES NAT, FREDAG DEN 13., THE RING, EVIL DEAD og SCREAM var lowbudget produktioner,der både gav et formidabelt overskud - og grundlagde langvarige og succesrige serier - og genindspilninger.

"Store" film er ofte lavet for små budgetter. Actionbraget MAD MAX kom ud af ingenting fra Australien - den første kostede 350.000 US dollars, blev et gennembrud for Mel Gibson og instruktøren George Miller - og blev grundlaget for både en langvarig serie, fantastiske omsætningstal og bagmændenes succes i Hollywood.
Motorcykel- og hippiefilmen EASY RIDER kostede bare 360.000 dollars - spillede formuer hjem og gav det egentlige gennembrud til Jack Nicholson, der havde en stor birolle. Den første ROCKY - alletiders største boksefilm - blev lavet for blot én million dollars, vandt en Oscar som Årets Film, gjorde Sylvester Stallone til verdens største og dyreste filmstjerne (på det tidspunkt) og alene i biografen omsatte den for 225 millioner dollars !

Ungdomsfilmen AMERICAN GRAFFITI, som de nuværende giganter George Lucas og Steven Spielberg deltes om, kostede blot 800.000 dollars at lave, blev en gigantisk succes - og var iøvrigt den første film, hvor man så Harrison Ford og Ron Howard (dengang skuespiller, i dag instruktør og producent).

Dyrt er ikke nødvendigvis = godt.

Der er masser af eksempler på små film, der har givet jackpot. Dog ikke mange i Danmark.

Vil det lykkes med den billigt og hurtigt producerede julekomedie UNDERCOVER, hvor Linda P og Roland Møller giver den gas i en roadmovie gennem det danske land ? Du kan se traileren til UNDERCOVER her.

BIOnu - Et landsdækkende samarbejde mellem uafhængige biografer.